پاسخ به سوالات حوادث ناشی از کار

 

طبق مفاد ماده “۶۰” قانون تأمین اجتماعی، «حادثه ناشی از کار حادثه ای است که در حین انجام وظیفه و به سبب آن برای بیمه شده اتفاق می افتد.

 

 به چه حوادثی، ناشی از کار اطلاق می شود؟

 

طبق مفاد ماده “۶۰” قانون تأمین اجتماعی، «حادثه ناشی از کار حادثه ای است که در حین انجام وظیفه و به سبب آن برای بیمه شده اتفاق می افتد. مقصود از حین انجام وظیفه تمام اوقاتی است که بیمه شده در کارگاه یا مؤسسات وابسته یا ساختمان‌ها و محوطه آن مشغول کار باشد و یا به دستور کارفرما در خارج از محوطه کارگاه عهده دار انجام ماموریتی باشد. اوقات مراجعه به درمانگاه و یا بیمارستان و یا برای معالجات درمانی و توانبخشی واوقات رفت و برگشت بیمه شده از منزل به کارگاه جزء اوقات انجام وظیفه محسوب می‌گردد مشروط براینکه حادثه در زمان عادی رفت و برگشت به کارگاه اتفاق افتاده باشد. حادثه­ای که برای  بیمه شده حین اقدام برای نجات سایر بیمه شدگان و مساعدت به آنان اتفاق می­افتد حادثه ناشی از کار محسوب می‌گردد.»

 

 

 

در صورت وقوع حادثه ناشی از کار ، چه اقداماتی باید انجام داد؟

 

به موجب ماده ۶۵ قانون تامین اجتماعی کارفرمایان مکلفند در زمان وقوع حادثه ناشی از کار  اقدامات اولیه را برای جلوگیری از تشدید وضع حادثه دیده به عمل آورده و  گزارش حادثه را  ظرف سه روز اداری کتباً به سازمان تامین اجتماعی ارائه دهد.

 

 

 

پرداخت هزینه های درمانی ناشی از حوادث شغلی به عهده چه کسی است؟

 

مرتبط با وظایف این اداره کل نمی باشد.

 

منبع:سازمان تامین اجتماعی