قسمت چهارم:

61-با سلام اینجانب خانمی هستم با 22 سال سابقه کار و می خواهم خودم را بازنشسته کنم آیا امکان خرید مابقی سنوات وجود دارد با تشکر پاسخ: خیر، امکان خرید مابقی سنوات وجود ندارد. اما اگر حداقل 42 سال سن داشته باشد می توانید بازنشسته شود و از مستمری به تناسب سابقه (22 سال سابقه = 22 روز حقوق) برخوردار شود.

62-باسلام لطفا شرایط سنی برای خانمها برداشته شود تا خانم های کارمند با 25 سال سابقه کار بتوانند بازنشسته شوند در حال حاضر شرایط سنی برای خانمها 55 سال است با 25 سال سابقه ، حال اگر خانمی 25 سال سابقه داشته باشد و سنش زیر 50 سال باشد از این قانون نمی تواند استفاده کند لطفا راه حلی برای این افراد پیدا نمائید باتشکر پاسخ: بازنشستگی در صورت احراز شرایط ماده 76 قانون تامین اجتماعی و تبصره های آن امکان پذیر است.

63-سلام , وضعیت بیمه تکمیل درمان بازنشستگان خیلی خراب است , چه برنامه ای دارید ؟ پاسخ: بیمه تکمیلی بازنشستگان زیر نظر کانون عالی بازنشستگی بوده و خارج از حیطه اختیارات تامین اجتماعی است.

64-با سلام و عرض تشکر و احترام.خواهشمند است اعلام بفرمائید ماده 10قانون نوسازی صنایع کشور که اجازه می دهد کارگرانی که سابقه پرداخت بیمه به مدت 25سال را دارند با موافقت کارفرما و قبول پرداخت25سال حق بیمه ایشان می توانند باز نشسته شوند چرا اجرا نمی شود. این قانون می بایست از سال1390 تا سال1394اجرا می شد. اما از سال گذشته تامین اجتماعی ان را اجرا نمی کند. پاسخ: از ابتدای قانون برنامه پنجم توسعه در خصوص تامین منابع مالی با مراجع ذیصلاح مکاتبه شده و در صورت حصول نتیجه اعلام خواهد شد.

65-آیا امکان بازنشستگی برای کسانی که 25 سال سابقه دارند با 25روز حقوق وجود دارد؟ظاهرا مجلس این امکان را فراهم و به سازمان تامین اجتماعی اعلام نموده است. پاسخ: خیر، شرایط بازنشستگی از این جهت تغییری نکرده است.

66-قانون کار و بازنشستگی کارهای سخت و زیان آور ابلاغ شده یا نه و اگر شده متن آن را از کجا میشه دریافت کرد در ضمن چرا هیچ مزایای حقوقی برای کسانی که در حال انجام کارهای سخت و زیان آور هستند به آنان تعلق نمیگیرد؟ پاسخ: تایید مشاغل سخت و زیان آور در حیطه اختیارات وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است برای کسب اطلاعات بیشتر به وزارتخانه مذکور مراجعه کنید.

67-سلام پدر بنده با 10 سال سابقه پرداخت حق بیمه و 60سال سن مستمری بگیر سازمان تامین اجتماعی شده وهیچ ممردرآمدی بجز همین واریزی ماهیانه ندارد حقوق واریزی از طرف سازمان حتی کفاف داروهای قلب ایشان را نمی کند آیا برنامه ایی برای ارتقا حقوق این دسته از مستمری بگیران نیازمند دارید؟ پاسخ: براساس قانون، وی به نسبت سابقه پرداخت حق بیمه ، از سازمان مستمری دریافت می کنند.

68-با سلام؛ من حدود 12 سال کار و پرداخت حق بیمه در ارتش را دارم + حدود 13 سال نیز در تامین اجتماعی سابقه دارم برای انتقال سابقه از بیمه ارتش به تامین اجتماعی ؛ توان پرداخت مابه التفاوت اعلامی توسط تامین اجتماعی را ندارم . چکار می شود کرد و چه تسهیلاتی می توانید برای افرادی مثل من در نظر بگیرید؟ پاسخ: اخذ مابه التفاوت براساس مقررات قانون نقل وانتقال برای بیمه شدگان متقاضی انتقال کسور از سایر صندوقها به سازمان تأمین اجتماعی امری قانونی واجتناب پذیر می باشد.ضمناً میزان مابه التفاوت به اقساط قابل وصول است.

69-اکثر بازنشستگان فرزند دانشجو دارند و یا دارای عروس و داماد و احیانا دارای نوه هستند اینها را نام بردم تا بگویم هزینه زندگی این قشر از جامعه خیلی بالاست اگر حقوق بازنشستگی ما همچنان پائین باشد شرمنده خانواده خواهیم بود حالا هزینه درمان را خود اضافه کنید. پاسخ: برقراری مستمری وافزایشات سالانه بعدی تابع قوانین مرتبط است(مواد 77و96 قانون تأمین اجتماعی)

70-من 50 ساله ام و 25 سال سابقه پرداخت بیمه دارم ،می خواستم بدانم که آیا با این شرایط بازنشستگی شامل من می شود یا نه پاسخ: بازنشستگی در صورت احراز شرایط ماده 76 قانون تامین اجتماعی و تبصره های آن امکان پذیر است.

71-باسلام چرا قانون جدید بازنشستگی سخت وزیان اور برای بازنشستگی کارگران اعمال نمی شود پاسخ: قانون بازنشستگی مشاغل سخت و زیان آور در حال اجراست و کارگران برای بررسی می توانند به کمیته های استانی مستقر در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مراجعه کنند.

72-راننده تاکسی هستم تاکسیرانی مارا بیمه کرده درحال حاضر بعد از ظهر هاهم مشغول بکار هستم و مایلم خودم نیز بصورت خویش فرما خودم را بیمه کنم تا بتوانم از حقوق بازنشستگی بالا تری برخوردار باشم چگونه این کار امکان پذر است زیرا برای هر نفر فقط یک کد بیمه ای ثبت میشود پاسخ: از آنجایکه بیمه رانندگان براساس بیمه صاحبان حرف و مشاغل آزاد صورت می پذیرد و این نوع بیمه نباید تداخلی با دیگر انواع بیمه از جمله خویش فرما داشته باشد.

73-آیا می توان با داشتن حقوق بازنشستگی دولتی در جای دیگری کار کرد و حق بیمه آن را به تامین اجتماعی پرداخت نمود و از طرف تامین اجتماعی نیز بازنشسته شد و حقوق گرفت . پاسخ: فردی که بازنشسته شود مجدداً نمی تواند حق بیمه پرداخت کند.

74-بازنشسته ای در شرکت ما بعنوان مدیر عامل کار میکند و ماهیانه دو میلیون حقوق میگیرد ایا این انصاف است که یکی از دو محل حقوق بگیرد و یک جوان برای کار اواره باشد لطفا رسیدگی فرمایید پاسخ: اطلاعات و مستندات را برای بررسی بیشتر به شعبه مربوطه ارسال نمایید.

75-با سلام بنده بیماری اسکولیوز از نوع شدید از کودکی دارم و در حال حاضر 15 سابقه پرداخت حق بیمه دارم. و بخاطر مشکلات جسمی شدیدی که دارم توانایی کار کردن برایم مقدور نیست. چرا بیمارانی مثل من که قبل از بیمه شدن، بیماریشان محرز می باشد شامل از کار افتادگی نمی شود؟ آیا نباید به افرادی با این شرایط تسهیلاتی در نظر گرفته شود؟؟ پاسخ: مستمری ازکارافتادگی شامل حوادث و بیماریهای که قبل از بیمه پردازی وجود داشته نمی شود.

76-خیاط با 61 سال سنّ و 18 سال سابقه کار درخواست بازنشستگی دارم.شرایط بازنشستگی چیست؟ پاسخ: الف) شرائط بازنشستگی : در صورت داشتن 30 سال سابقه تمام حداقل سن لازم برای مردان 50 سال تمام و زنان 45 سال تمام ب) در صورت داشتن 35 سال تمام سابقه پرداخت حق بیمه بدون شرط سنّی می تواند تقاضای بازنشستگی نماید. ج) زنان با 20 سال سابقه پرداخت حق بیمه و 42 سابل سنّ،مشروط بر اینکه بهنگام ارائه درخواست بازنشستگی یا ترک کار در کارگاهاهی مشمول قانون کار اشتغال داشته باشند می توانند تقاضای بازنشستگی کنند. د)داشتن 60 سال سنّ و 20 سال سابقه برای گرفتن حداقل مستمری نکته: مجموع مزد یا حقوق بیمه شده که بر اساس آن حق بیمه پرداخت ده ظرف آخرین دو سال پرداخت حق بیمه تقسیم بر عدد24

77-فرایند بیمه رانندگان تاکسی چگونه است؟ پاسخ: اسامی رانندگان از طریق اتحادیه تاکسیرانی به ستاد سوخت کشور ارسال می شود.در گام بعد ستاد سوخت با بررسی موضوع ، اسامی را به معاونت فنّی و درآمد سازمان تامین اجتماعی ارسال می کند.سپس معاونت فنّی و درآمد اسامی واجدین شرائط را به ادارات کل تامین اجتماعی استانها ارسال می کند. اسامی به محض دریافت توسط استانها به رانندگان اعلام می شود تا با داشتن شرائط لازم (سن زیر 50 سال و اگر دارای 50 سال به بالا است به ازای هر یک سال سن باید دارای یک سال سابقه پرداخت حق بیمه باشد) بمنظور انجام آزمایشات لازم و حضور در کمیسیون پزشکی تامین اجتماعی اقدام کنند و به محض اعلام نتیجه کمیسیون راننده مورد نظر بیمه خواهد شد. کل فرایند استانی اعم از انجام آزمایش و کمیسیون حداکثر یک هفته به طول می انجامد.

78-فرایند بیمه قالیبافان را توضیح دهید. پاسخ: مراحل انجام کار به شرح زیر است: 1- مراجعه به اتحادیه فرش جهت عضویت 2- گرفتن معرفی از اتحادیه فرش به سازمان فنی حرفه ای استان بمنظور اخذ گواهینامه و کارت مهارت فنی 3- معرفی مجدد فرد متقاضی از فنی حرفه ای به اتحادیه فرش و تایید اخذ کارت مهارت فنی توسط فرد متقاضی 4- معرفی فرد متقاضی طی نامه ای از سوی اتحادیه فرش با امضای مشترک رئیس اتحادیه فرش و رئیس بازرگانی استان به سازمان تامین اجتماعی جهت بیمه شدن 5- بررسی شرائط لازم فرد از سوی تامین اجتماعی و هماهنگی جهت انجام معاینه پزشکی و کمیسیون بمنظور سنجش میزان سلامت فرد متقاضی 6- انجام معاینه و کمیسیون و ارائه پاسخ از سوی کمیسیون پزشکی تامین اجتماعی استان به شعبه بمنظور عقد قرارداد و صدور فیش پرداخت. نکات مهم: مدارک لازم:کپی شناسنامه،کپی کارت ملی،کارت مهارت فنی و تکمیل فرم درخواست

*اگر فرد متقاضی بین 18 و 50 سال سنّ باشد بدون مازاد پرداخت بیمه می شود. *

اگر دارای 50 تا 55 سال سنّ باشد به ازای هر یک سال باید مازاد حق بیمه را پرداخت نماید که در سال 93 رقمی معادل حدودا یک و نیم میلیون تومان است.

*بالای 55 سال سنّ طبق قانون بیمه نمی شود. *

میزان حق بیمه قالیبافان 7 درصد بوده و20 درصد توسط دولت پرداخت می شود که این میزان در سال 93 حدود 44 هزار تومان است.

*اگر قالیبافی بیمه بوده و سپس قطع کرده و مجددا می خواهد بیمه شود با داشتن شرائط سن و سابقه می تواند مجددا درخواست بیمه شدن کند.

79-فرایند بیمه بیکاری ؟ پاسخ: اگر کارگری، کار خود را بصور غیر ارادی از دست بدهد برای برقراری مقرری بیمه بیکاری باید حداکثر تا 30 روز پس از تاریخ شروع بیکاری،موضوع را به اداره کل تعاون کار و رفاه اجتماعی استان اعلام کند و همزمان نیز آمادگی خویش را جهت کار ثبت نماید. مرجع تشخیص ارادی بودن یا غیر ارادی بودن بیکاری بیمه شدگان بر عهده اداره کل تعاون کار و رفاه اجتماعی استان است. شعب تامین اجتماعی هم بر اساس معرفی ادارات کار در خصوص برقراری بیمه بیکاری برای بیمه شده اقدام می کنند. شرائط لازم: 1- مشمول قانون کار و قانون تامین اجتماعی باشند. 2- تبعه کشورهای خارجی نباشند. 3- مستمری بگیر بازنشسته و یا ازکارافتاده کلی نباشند. 4- بیمه شده قبل از بیکار شدن حداقل 6 ماه سابقه پرداخت بیمه داشته باشند. تبصره:بیمه شدگانی که به علت بروز حوادث غیر مترقبه مانند سیل،جنگ،زلزله و آتش سوزی بیکار شوند برای دریافت مقرری بیمه بیکاری نیاز به داشتن سابقه پرداخت حق بیمه برای مدت خاص ندارند و حتی اگر در روز اول کار بر اثر این حوادث بیکار شوند می توانند مقرری بیمه بیکاری دریافت کنند. مدت پرداخت بیمه بیکاری برای مجردها 36 ماه و برای متاهل ها و متکفل ها 50 ماه می باشد.. استثناء:اگر فرد در زمان وقوع بیکاری 55 سال سنّ و بیشتر و 10 سال سابقه پرداخت حق بیمه داشته باشد در صورت عدم اشتغال تا رسیدن به سن ّ بازنشستگی می توانند از مقرری بیمه بیکاری برخوردار گردند. میزان بیمه بیکاری معادل 55 درصد متوسط مزد یا حقوق روزانه است. به متاهلان و متکفلان ( حداکثر تا 4 نفر) به ازای هر نفر 10 درصد حداقل دستمزد اضافه می شود.

80-چرائی پرداخت فرانشیز توسط مشاغل آزاد؟ پاسخ: پرداخت فرانشیز توسط بیمه شدگان و مستمری بگیران مشاغل آزاد بر اساس قانون تامین اجتماعی صورت می گیرد و عددی ثابت در هرسال است که میزان این رقم فرانشیز سالانه توسط دولت تعیین و ابلاغ می شود. میزان فرانشیز پرداختی در بخش سرپایی 30 درصد و در بخش بستری به میزان 10 درصد می باشد.